Efektīvs digitālais mārketings 2021: Kā soli pa solim izstrādāt stratēģiju un plānu? [pilns ceļvedis]

Digitālais mārketings ir katra mūsdienu uzņēmuma stūrakmens pārliecinošu rezultātu gūšanai. Ir skaidrs, ka katram augošam uzņēmumam nepieciešama sava mārketinga stratēģija, jo bez tās biznesa attīstība ir teju neiespējama. Šajā bloga rakstā mēs tev pastāstīsim, kā soli pa solim izveidot efektīvu digitālā mārketinga plānu atbilstoši 2021. gada tendencēm, lai tu varētu sasniegt visus cerētos pārdošanas rezultātus!

KAS IR MĀRKETINGA PLĀNS UN KAM TAS DOMĀTS?

Mārketinga plāns ir sava veida ceļvedis, kas apraksta tavu pašreizējo biznesa stāvokli un turpmākās darbības, ko nepieciešams veikt mārketinga mērķu sasniegšanai. Plāna rakstīšanai nav vienotu noteikumu vai standartu, taču ir vairāki veiksmīgi izstrādāti modeļi un paņēmieni. Visbiežāk mārketinga stratēģijas plāna izstrādāšanai izmanto SOSTAC modeli, kuru 90. gados izveidoja integrētā digitālā mārketinga speciālists Pīters R. Smits.

SOSTAC modelis ir vienlīdz piemērots kā tradicionālā mārketinga, tā digitālā mārketinga stratēģijas izstrādei un arī tā atsevišķu elementu uzlabošanai (piemēram, SEO vai e-pasta mārketingam).

SOSTAC nozīmē:
Situation (situācija): pašreizējās situācijas uzraudzība
Objectives (mērķi): mārketinga mērķu noteikšana
Strategy (stratēģija): stratēģija mārketinga mērķu sasniegšanai
Tactic (taktika): atsevišķu uzdevumu uzstādīšana, rīku izvēle
Action (darbība): tiešas darbības uzdevumu īstenošanai
Control (kontrole): darbību izpildes kontrole

1. posms: Pašreizējās digitālā mārketinga situācijas analīze

SOSTAC modeļa pirmais posms ir detalizēta pašreizējās situācijas analīze. Tev ir jāizveido vispārējs, tomēr labi izstrādāts sava biznesa apraksts, iekļaujot šādus aspektus:

Tagad, kad esi guvis vispārīgu priekšstatu par biznesa apraksta iekļaujamajiem aspektiem, dažus no tiem apskatīsim mazliet tuvāk.

Klienta profils

Lai saprastu, kā veiksmīgi pārdot savu produktu vai pakalpojumu, tev ir jāveic detalizēta mērķauditorijas analīze un, pamatojoties uz izpētīto informāciju, jāizveido vairāki “klienta profili”.

“Klienta profils” ir īss fiktīvu cilvēku vēlmju, vajadzību, motivācijas, ienākumu un citu demogrāfisko raksturojumu apraksts.

Infografika ar klienta profila piemēru, atspoguļojot demogrāfiskos datus, motivācijas, aizspriedumus un mērķus

Tā izveide palīdzēs tev saprast, kuri klienti jau ir tava uzņēmuma lokā, kā arī kurus tu vēl tikai vēlies piesaistīt un kā to izdarīt. Tas palīdzēs tev pieņemt pamatotus mārketinga lēmumus.

“Klientu profilā” iekļaujamā informācija parasti tiek iegūta no CRM (customer relationship management) sistēmām un dažādiem analītikas rīkiem – Google Analytics, Yandex Metrica u.c. –, taču, ja tev tādas nav, ir iespēja šos datus apkopot, veicot pētījumus, aptaujas, testus un klientu novērojumus.

Ja tu pārdod pēc individuāla dizaina veidotus bērnu ratiņus, visticamāk, tava “klienta profils” varētu izskatīties šādi:

Respektīvi, jo precīzāk tu spēsi izveidot sava ideālā klienta profilu, iekļaujot pēc iespējas detalizētākus datus, jo labāk tev izdosies sasniegt savu mērķauditoriju.

Bet kādas ir “klienta profila” izmantošanas priekšrocības mārketinga stratēģijā?

  1. Izpratne par to, kas ir tavi klienti un kādas ir viņu patiesās vajadzības. Taču vēl svarīgāk ir saprast, kā apmierināt šīs vajadzības ar taviem produktiem un pakalpojumiem un kā izdevīgi tos piegādāt klientam.
  2. Spēja izveidot mārketinga stratēģiju, koncentrējoties uz vienu konkrētu klientu. Piemēram, izstrādā personalizētus piedāvājumus un ziņojumus mārketinga e-pastos un citos saziņas kanālos ar klientiem.
  3. Labāka klientu izpratne ļauj izstrādāt mērķtiecīgāku mārketinga stratēģiju, kas nodrošina lielāku pārdošanas efektivitāti un zemākas mārketinga izmaksas.

SVID analīze

SVID analīze – vēl viena svarīga SOSTAC metodies daļa, kurā jāņem vērā visas tava uzņēmuma iekšējās darbības daļas, ne tikai digitālā mārketinga daļa.

Tabula angļu valodā, kurā atspoguļota SVID analīze zīmolam Google

Tā palīdzēs tev saprast, kurai tirgus daļai atbilst tavs bizness un tā produkti vai pakalpojumi atbilstoši tavai unikālajai pārdošanas pozīcijai, kā arī tava biznesa problēmzonas un to risinājumus. Ko tad nozīmē šis SVID saīsinājums?

2. posms: Mārketinga mērķu noteikšana

SOSTAC metodes otrais solis ietver mērķu, kurus plāno sasniegt ar mārketinga stratēģijas plānu, noteikšanu. To iestatīšanai ieteicams izmantot SMART metodes kritērijus. SMART metodes saīsinājums nozīmē:

  • Specific (konkrēts): tev ir skaidri jādefinē sava biznesa darbības mērķis. Piemēram, “es gribu zaudēt svaru” nav gana precīzs mērķis, turpretī “es divus mēnešus ēdīšu precīzi 1200–1500 kalorijas dienā, lai zaudētu 4 kg” ir skaidrs mērķis. Tas pats attiecas arī uz mārketingu: “es vēlos palielināt klientu skaitu” nav gana specifisks mērķis, savukārt “es vēlos iegūt 1000 jaunus abonentus mēnesī” gan ir;
  • Measurable (izmērāms): taviem pārdošanas mērķiem ir jābūt izmērāmiem. Tas nozīmē, ka, lai novērtētu plāna virzību uz mērķu sasniegšanu, tev ir jāizstrādā kvantitatīvi kritēriji. Piemēram, palielināt reklāmguvumu skaitu no 3% līdz 6% mēnesī vai palielināt mājaslapas interesentu plūsmu līdz 10 000 unikālo apmeklējumu dienā;
  • Attainable (sasniedzams): taviem mārketinga mērķiem ir jābūt sasniedzamiem. Piemēram, “būt pirmajam Ķīnas tirgū” gandrīz vienmēr paliks tikai nesasniedzama sapņa līmenī, savukārt “mēnesī pārdot 1000 priekšmetu Ķīnas tirgum” ir jau sasniedzams mērķis;
  • Realistic (reāls): taviem mērķiem jābūt ne tikai sasniedzamiem, bet arī reāliem (jā, tas nav viens un tas pats!). Iespējams, ka dažiem mērķiem būs nepieciešami resursi, kuru tev pašlaik nav. Piemēram, tu vari noteikt mērķi “iegūt 100 000 jaunus sekotājus vietnē Instagram”. To sasniegt ir diezgan viegli, ja tev ir nauda, ​​ko tērēt kvalitatīvam saturam un reklāmai, taču tas ir diezgan neiespējami, ja esi neliels, tikko darbību uzsācis bizness ar ierobežotu budžetu;
  • Time-bound (noteiktā laikā): piešķir saviem biznesa mērķiem noteiktu termiņu, kurā vēlies tos sasniegt. Piemēram, “līdz 2020. gada sākumam palielināšu pārdošanas apjomu par 20%” vai “sešu mēnešu laikā iekļūt 5 pirmajos Google organiskās meklēšanas rezultātos”.
Ilustratīva tabula, kurā paskaidros, kā izmantot SMART metodi mārketinga mērķu sasniegšanai

3. posms: Mārketinga stratēģijas izstrāde

Mārketinga stratēģija ir precīzi izstrādāts ceļš, pa kuru tu ej, līdz esi sasniedzis savus mērķus. Tas ir arī mārketingā kanālu kopums, kuru plāno turpmāk izmantot. Šis kanālu kopums ir lielā mērā atkarīgs no tavas mērķauditorijas.

Piemēram, ja tava mērķauditorija galvenokārt sastāv no jauniešiem, visticamāk, reklāmas drukātajos medijos – laikrakstos, avīzēs un žurnālos – nebūtu labākais risinājums, jo ar tām tu viņus gluži vienkārši nesasniegsi.

Tabula, kurā soli pa solim parādīta precīza mārketinga stratēģija – instrumenti, ar kuriem interesentu secīgi pārvērš klientā

Mūsdienās visbiežāk tiek izmantoti šādi kanāli:

  1. reklāma drukātajos medijos un žurnālos.
  2. vides reklāma (izkārtnes, baneri, plakāti).
  3. radio un televīzija.
  4. digitālais mārketings (sociālo mediju mārketings, satura mārketings, reklāmas dažādās platformās, e-pastu mārketings u.tml.).

Reklāmas kanālu izvēle būtu jāveic, balstoties uz iepriekš izstrādāto “klienta profilu” un dažādiem mārketinga pētījumiem. Subjektīvi priekšstati un personīgā pieredze šajā gadījumā īsti nelīdzēs, jo tā var ievest tieši otrā grāvī.

Arī šajā mārketinga stratēģijas izveides posmā tev ir jāsastāda budžets – cik daudz un kam tu plāno tērēt naudu –, kā arī jāizveido “spēles noteikumi” – kādi konkrēti pamatprincipi (piemēram, platformu izvēles kritēriji, tabu metodes un tēmas utt.), pēc kuriem tu varēsi vadīties, kad izstrādāsi jau konkrētu taktiku un izvēlēsies piemērotākos mārketinga rīkus.

4. posms: Mārketinga taktikas izveide

Taktika aptver visus rīkus, ko plāno izmantot savu mērķu sasniegšanai. Savā mārketinga plānā tev ir jāapraksta ne tikai šie rīki, bet arī pamatojums, kāpēc tu plāno tos izmantot.

Piemēram, digitālajā mārketingā visbiežāk tiek izmantoti šādi rīki:

Atgādinām, ka arī šie kanāli ir jāizvēlas, pamatojoties uz “klienta profilu” un tavu mērķa tirgu. Piemēram, pastāv maza iespēja, ka savu ideālo klientu – pusaudzi – atradīsi platfromā LinkedIn vai senioru varēsi veiksmīgi uzrunāt ar TikTok reklāmām. Tiesa, bieži vien algoritmi plūst šķietami pret jebkādiem loģiskiem risinājumiem, tāpēc ieteicams ir izmēģināt visādus variantus, atrodot tieši tavam biznesam piemērotāko!

Līdzīgi ir ar citiem digitālā mārketinga rīkiem – daļa pasaules izmanto e-pastus ikdienā, tātad tos ar e-pastu mārketingu sasniegt būs iespējams, bet daļa e-pastus neizmanto, jo uzskata tos par vecmodīgu saziņas līdzekli.

2019. gada infografika, kurā atspoguļota procentuāla iespēja piekļūt sociālajiem medijiem dažādos pasaules reģionos, balstoties uz ikmēneša populārāko platformu aktīvajiem lietotājiem

Turklāt ir vērts apsvērt arī paša rīka specifiku, piemēram, platformās Facebook un YouTube ir aizliegts reklamēt ieguldījumus kriptovalūtā, savukārt tādās platformās, kā Telegram vai VKontakte ar to nav problēmu.

5. posms: Plāna izpilde

Kad visi iepriekšējie posmi ir detalizēti un pārdomāti izstrādāti, pienācis laiks iztrādātā mārketinga plāna realizācijai. Šis ir īstais brīdis konkrēti saprast, ko, kā un kad tu darīsi, lai virzītos tuvāk savu biznesa mērķu sasniegšanai – tātad tev ir jābūt skaidram rīcības plānam un izpildes termiņiem.

Iedvesmai ieskaties dažos digitālā mārketinga plāna soļu piemēros:

  1. nākamajā mēnesī ievieto 3 uz meklētākajiem atslēgvārdiem balstītus rakstus savā blogā, kā arī 20 produktu fotoattēlus sociālo mediju platformās Instagram, Facebook un Twitter;
  2. katru sestdienu plkst. 10.00 nosūti e-pastu par iepriekšējā nedēļā publicētajiem bloga rakstiem, pievienojot mazu aprakstiņu par katru no tiem (jo intriģējošāk aprakstīsi, jo labāk);
  3. publicē 20 bloga rakstus mēnesī un 2 sociālo mediju ierakstus ar saiti uz šiem bloga rakstiem;
  4. izveido maksas reklāmu meklētājā Google ar 1800 precīzi atlasītiem atslēgas vārdiem, kurus ik pa trim dienām koriģē.

Jo skaidrāk un konkrētāk tu izvirzīsi šādas plānotās darbības, jo lielāka būs varbūtība, ka precīzi šīs darbības noteiktajā laikā arī izpildīsi. Tas arī ļaus precīzāk aprēķināt katras mārketinga kampaņas budžetu.

6. posms: Rezultātu pārraudzība

Lai tu precīzāk varētu pārraudzīt sasniegtos mārketinga rezultātus, iepriekš nepieciešams izvirzīt KPI (key performance indicators). Tie ir precīzi rādītāji, kas skaidri apraksta tavu rezultātu veiksmes un neveiksmes faktorus. Ideālā gadījumā starp izvēlētajiem KPI rādītājiem un mērķiem jābūt skaidri saskatāmai pozitīvai korelācijai, piemēram, starp pārdoto produktu skaitu (KPI) un uzņēmuma ieņēmumiem.

Lūk, divi piemēri ar izvirzītiem mērķiem un KPI:

  1. mērķis: piesaistīt interesentus savam zīmolam, izmantojot satura mārketingu un parnerības programmas, pārvēršot tos pērkošos klientos. Pirmais KPI šajā gadījumā varētu būt klientu pieaugums par 30%. Savukārt otrais KPI būtu palielināts reklāmguvumu rādītājs no 5% līdz 7%.
  2. mērķis: kopīgas mārketinga programmas izstrāde un ieviešana. Pirmais KPI būtu katru ceturksni publicēt vismaz vienu saturu apmaiņā pret e-pastu (sauktu par “lead magnet”). Savukārt otrs KPI varētu būt saģenerēt 200 jaunus potenciālos klientus.
Statistika par mārketinga e-pastu abonētāju skaita izmaiņām pēdējo 30 dienu laikā

Nu lūk, ceru, ka tagad tev kļuva mazliet skaidrāks redzējums par digitālā mārketinga stratēģijas plāna izstrādi soli pa solim, lai tu varētu ķerties pie lietas un sākt uzlabot savus pārdošanas rādītājus jau tagad!

Ja tu vēlies uzsākt savu biznesu internetā veiksmīgi ar lielu joni, bet nezini, no kura gala sākt, piesakies sarunai ar mūsu digitālās pārdošanas ekspertiem, un vien 15 minūšu laikā kopīgiem spēkiem atradīsim tev piemērotāko risinājumu!

Ar sveicieniem
Kate no Digital Drive

Visi mūsu bestselling kursi vienuviet - izmanto īpašos piedāvājumus!
JAUNUMS - VISI ĪPAŠIE PIEDĀVĀJUMI VIENUVIET

APGŪSTI PĀRDOŠANU INTERNETĀ UN SOCIĀLAJOS TĪKLOS - SOLI PA SOLIM!

Mēs gribam, lai Tev izdodas – apskati mūsu īpašos piedāvājumus apmācību kursiem un sāc mācīties, kā gudri pārdot internetā!

Dalīties ar šo rakstu:

Lasi tālāk

Mājaslapas

Iekšējais, ārējais un lokālais SEO — kāda ir atšķirība?

Visticamāk, tā Tu esi saskāries ar trim jēdzieniem — iekšējais, ārējais un lokālais SEO. Šajā bloga rakstā ieskicēsim, kas tad SEO vispār pats par sevi ir, kam tas ir paredzēts, kā arī apskatīsim galveno SEO veidu ieguvumus un atšķirības.

Četru cilvēku komanda, kas veido ētisku mārketinga komunikāciju krīzes laikā
Digitālais mārketings

Kā piekopt ētisku mārketingu?

Šajā bloga rakstā mēs esam apkopojuši pāris ieteikumus ētiskam mārketingam, ko var piekopt ikviens zīmols krīzes situācijās.

Mūsu mārketinga noslēpumi Tavā
e-pasta kastītē!

Gribi uzzināt, kāpēc 6 139 darītāji, uzņēmēji un mārketinga entuziasti paliek pierakstījušies mūsu iknedēļas jaunumiem? Atstāj savu e-pastu zemāk un uzzini!

Tavi dati ir drošībā. Mēs Tev nesūtīsim spamu un nepārdosim Tavus datus trešajām pusēm, kā arī jebkurā brīdī varēsi atrakstīties! Vairāk lasi privātuma politikā.

Mēs izmantojam sīkdatnes, lai nodrošinātu labāku mājaslapas lietošanas pieredzi.