Mājas lapu izstrādes cenas un to veidošanas politika – viena no visu laiku lielākajām mistērijām katra mazā uzņēmēja acīs. Arī tu noteikti ne reizi vien esi prātojis – kas ir tie kritēriji, kas nosaka mājas lapas izstrādes cenas, kāpēc nevar iegādāties vienkāršu bezmaksas mājas lapu un galu galā — cik tad maksā mājas lapa?
Patiesībā, tāpat kā visam citam, arī mājas lapu izveidei nepieciešami salīdzinoši dārgi un ne visiem pieejami resursi, tajā skaitā arī laiks, zināšanas un finanses. Kas stāv aiz katras mājas lapas cenas un kāpēc tās maksā tik, cik tās maksā? — to pastāstīšu tev šajā bloga rakstā.
Kāpēc tavam uzņēmumam vispār ir nepieciešama sava mājas lapa?
Mūsdienās lielākā dala uzņēmējdarbības balstās nu jau standarta komerciālajā ķēdē: apmeklētāju plūsma -> galvenā lapa -> pieprasījuma veikšana -> pārdošana. Apmeklētāju plūsmu veicina jebkura reklāma dažādās interneta platformās, kas ved uz tavu mājaslapu – reklāmas, kvalitatīvs saturs, videoklipi, dažādi baneri utt. Īsāk sakot, tas ir viss, kas piesaista lietotāja uzmanību un ved viņu tālāk pa pārdošanas ceļu.
Jāpiebilst arī tas, ka pandēmijas laikā strauji ir pieaudzis lietotāju skaits, kas iepērkas internetā. Piemēram, 2021. gadā 70% iedzīvotāji ir veikuši pirkumus internetā, tāpēc nu vairs nepietiek tikai ar fizisku veikalu — ir nepieciešams arī veikals internetā, lai jebkurš klients Tevi var atrast un tikt pie kārotās preces vai pakalpojuma pēc iespējas ātrāk.
Mājas lapas galvenā lapa ir tā vieta, kur ikviens lietotājs iepazīstas ar tavu produktu vai pakalpojumu un nolemj, vai vēlas veikt pirkumu vai pieteikumu konsultācijai. Tieši šī iemesla dēļ mājaslapas ir nepieciešamas ikviena izmēra biznesam.
Mīts – mājas lapai ir jābūt bezmaksas
Liela daļa uzņēmēju uzskata, ka mājas lapas izveide neko nemaksā – aģentūras un lapu izstrādātāji naudu plēš teju par neko. Bet tā nav taisnība! Mājas lapas nav kā ķieģeļi, kam tiek iegūti resursi no dabas dzīlēm, pēc tam rūpnieciski apstrādāti un pārvadāti kravas vilcienos. Mājas lapu izstrādes cenas tiek aprēķinātas, ņemot vērā gan ieguldīto laiku, gan izstrādātāja prasmju līmeni, vēlamās funkcijas, saturu un arī dizainu. Turklāt savas laika un prasmju izmaksas speciālisti bieži vien vērtē subjektīvi, nemaz nerunājot par iekļautajām pašizmaksām.
Pat vistipiskākais amatieris vai iesācēju līmeņa freelanceris, kuram vēl nav uzcenojuma savām prasmēm, iegulda līdzekļus interneta pieslēgumā, elektrībā un pārtikas patēriņā darbam nepieciešamās enerģijas gūšanai. Tieši tāpēc uzbūvēt mājas lapu “pilnīgi bez maksas” nav iespējams – tas vienmēr prasa naudu, laiku vai iedziļināšanos.
Vislielākais faktors, kas nosaka mājas lapas izstrādes cenu ir speciālista zināšanu līmenis un pieredzes ilgums. Studijas, kursi, apmācības, pieredze, kļūdas un veiksmes stāsti – tas ir nenovērtējams pienesums, ko sniedz tas speciālists, kurš uzņemas mājas lapas izveidošanu.
Katram pakalpojumam, arī mājas lapu izstrādei, resursu izmaksas pastāv – tas nav tikai mīts, lai izstrādātājs iegūtu pēc iespējas lielāku sum
Mājas lapu cenu segmenti – kā tie veidojas?
Iztēlojies slaveno Venna diagrammu, kur tās kreisajā atrodas lētāko mājas lapu izstrādātāji, bet labajā – dārgākie. Tās, kas atrodas kreisajā pusē, ir mājaslapu studijas un aģentūras, kas darbojas pēc konveijera principa – veido tipiskas “šablona” lapas par ļoti lētām naudiņām. Attiecīgi, no šāda veida mājas lapām nevar sagaidīt unikālu dizainu, interesantu un sarežģītu uzbūvi, labi attīstītu SEO jeb meklētājprogrammu optimizāciju un citas vērtīgas funkcijas, kuras ir svarīgas jebkurai kvalitatīvai mājaslapai.
Pieredzējušu uzņēmēju, kas aktīvi darbojās 90. gados, vidū pastāv mīts, ka šablonu risinājums mājas lapas izstrādē ir nekam nederīgs. Šodien tas vairs neatbilst patiesībai. No visiem jau izstrādātajiem risinājumiem lieti noder tie, kuri praksē pieradījuši sevi ar vislābāko rezultātu – ja noteikts šablons rada daudzreiz labākus pārdošanas rezultātus, tas noteikti jāizmanto arī citos līdzīgos projektos. Tieši pēc tāda principa dabojas arī mājas lapu būvēšanas rīks IcebergBuilder – jau vairākkārt pārbaudīti un par labiem esam atzīti risinājumi tiek adaptēti noteiktām biznesa prasībām. Tas krietni palīdz samazināt cenu un arī izstrādes laiku, vienlaikus palielinot arī produktivitāti.
Savukārt labajā pusē atrodas tā sauktās “boutique” aģentūras – tie ir pavisam nelieli uzņēmumi, kas savā pulkā piesaistījuši zinošus un profesionālus speciālistus un strādā vienlaicīgi tikai ar vienu vai diviem uzņēmumiem, koncentrējot visus savus spēkus un laiku tikai uz tiem. Attiecīgi, šādi uzņēmumi katram klientam pieiet ar lielu rūpību, veidojot individuālu un tieši tam uzņēmumam paredzētu mājaslapu. Lai varētu izdzīvot no ienākumiem, kas rodas no šiem pāris klientiem, šādas aģentūras savus pakalpojumus piedāvā ar augstākām cenām.
Venna diagrammas vidū ir visi pārējie šī pakalpojuma sniedzēji ar dažādām prasmēm un arī atšķirīgām cenu amplitūdām.

Pirmais mājas lapas izmaksu noteicošais faktors – tehniskā kvalitāte
Parasti jau saka, ka cena vairs ne vienmēr nosaka kvalitāti, taču mājas lapu izstrādes ziņā tā nav taisnība. Jo dārgāka ir mājas lapa – jo augstāka ir tās funkcionalitāte. Mājas lapu konstruktori (teiksim, vienlapīgās mājas lapas), kurām nav nepieciešamas zināšanas par kodēšanu, maksā krietni lētāk.
Kolīdz mājas lapai nepieciešamas advancētākas papildu funkcijas, sarežģītāka ir lapas izstrāde, dārgāks kļūst arī pats pakalpojums. Piemēram, ja salīdzinām e-veikalu no parastās vizītkartes mājas lapas, tam nepieciešama arī groza, drošu pirkumu veikšanas un atlaižu kodu un citas sarežģītas, bet ļoti nepieciešamas funkcijas. Tā arī veidojas augstāka cena par mājas lapu.
Rezumējot, tas, kas atrodas “lācītim vēderā” jeb šajā gadījumā mājas lapai pamatos, tiešā veidā ietekmē mājas lapas izstrādes galējās izmaksas. Jo lielāks ir tavu vēlmju saraksts – jo dārgāka būs lapa.
Mājas lapas dizains – vienlīdz svarīgs izmaksu faktors
Dizains nav tikai stāsts par vizuālo estētismu. Visur dzirdams, ka primāri mājas lapai svarīgs ir tajā esošais saturs – un tā ir taisnība, taču dizainam ir vienlīdz svarīga loma. Tam jābūt tādam, kas spēj piesaistīt lietotāja uzmanību, atšķirt tevi no konkurentiem un vienlaikus radīt interesentam arī asociācijas ar savu uzņēmumu.
Otrkārt, dizains ir vienlīdz atbildīgs arī par tavas mājas lapas lietojamību – par to, kā lietotājs mijiedarbojas ar tavu produktu, cik ērti ir lietot tavu lapu un cik saprotama tā ir. Dizains nav vien krāsas un burtu fonti – katram prasmīgam dizainerim ir rūpīgi jāpārdomā arī mājas lapas struktūra un pogu izvietojums, lai lietotājs spētu tajā vienkārši orientēties. Piemēram, visiem zināmais “krustiņš” mums asociējas ar aizvēršanu – “lai aizvērtu lapu, uzklikšķini uz sarkanā krustiņa!”. Taču patiesībā tas ir tikai grafisks simbols.
To visu, ko iepriekš uzskaitīju, sauc par UI (user interface) / UX (user experience) dizainu. Lielisks, precīzi pārdomāts dizains var būt miljonu vērts. Vaicāsi – kurš gan maksās tādu naudas summu? Tie visnotaļ ir lielu sfēru uzņēmumu, piemēram, bankas un dažādi tiešsaistes uzņēmumi, kam pārskatāma un augsti funkcionējoša lapa ir traki svarīga.
1% lietotāju, kas ir neapmierināti neērtas pogas dēļ, var radīt tūkstošiem eiro zaudājumu uzņēmumam. Lai izvairītos no šādiem incidentiem, pirms kvalitatīva dizaina izveides notiek cītīga katra projekta nianšu pētniecība.
Ne vienmēr un ne visiem projektiem šāda pētniecība ir nepieciešama. Tādus, galvenokārt, veic uzņēmumiem, kuru laukā ir ļoti liela konkurence – ja tava uzņēmuma tirgus ir piesātināts ar tev līdzīgiem uzņēmumiem, ir supersvarīgi izcelties šaja zīlomu pūlī.
Šeit noteicošas ir investīcijas, un tas uzņēmums, kuram ir vispievilcīgākā un ērtāk lietojamā mājas lapa, noteikti uzvarēs lielajā konkurencē, gūstot lietotāja sirdi (nu labi, nedrīkst aizmirst arī par pašu piedāvājumu).
Ja tava uzņēmuma tirgus nav tik piesātināts ar līdzgaitniekiem vai arī tavs piedāvājums ir unikāls un tajā pašā laikā ir pieprasīts, tad, visticamāk, tavi pakalpojumi tāpat būs pieprasīti.
Tātad – papildus izmaksām mēs varam atšķirt vēl trīs kritiskus mājas lapas izmaksu veidojošos komponentus: tehnisko sarežģītību, dizainu un projektam nepieciešamo izpēti. Jo vairāk visādu nianšu būs nepieciešamas tavam projektam, jo augstākas būs mājas lapas izstrādes izmaksas.

Kā aprēķināt minimālās mājas lapu izstrādes cenas?
- Pārdošanas lapa (vienkāršs dizains, saturs vērsts uz konkrētu produktu vai produktu grupu, vienkārša funkcionalitāte): šāda viena atvēruma mājas lapa ir efektīvs rīks, kā koncentrēti radīt uzticību tavam produktam un rosinātu lietotāju to iegādāties bez vilcināšanās. Šāda veida lapā tiek izmantota speciāla struktūra, kas lietotāju iepazīstina ar produktu un ar dažādu elementu palīdzību steidzina lietotāju pieņemt lēmumu par pirkuma veikšanu. Pārdošanas lapas izmaksas vidēji ir no 1000 līdz 1800 eiro. Taču šīs izmaksas ļoti var atšķirties tieši no tava produkta specifikas, lai atrastu efektīvākos veidus, kā to prezentēt digitālajā vidē.
- Vienkāršas funkcionalitātes vizītkartes tipa mājas lapa (vienkāršs dizains, maz funkcionalitātes, uz pārdošanu vērstssaturs): vizītkartes tipa mājas lapa ir ideāli piemērota pakalpojuma sniedzējiem. Šāda tipa mājas lapā lielākais uzsvars tiek likts uz saturu, lai apmeklētājam radītu uzticību, ka tu esi vislabākais no visiem pakalpojumu sniedzējiem. Nereti tajā ir iekļauta arī saziņas forma, lai interesents ērti varētu ar tevi sazināties. Šādas mājas lapas izmaksas var būt no 1500 līdz 2500 eiro. Protams, ja tavi pakalpojumi ir ļoti specifski un to ir ļoti daudz, izmaksas pieaugs, jo būs nepieciešams rūpīgi izsvērt, kā izveidot precīzu saturu un lapas struktūru, lai lietotājs varētu pēc iespējas labāk orientēties mājas lapā.
- Vienkāršas funkcionalitātes mājas lapa ar e-veikalu (unikāls dizains, mazāk satura, daudz funkcionalitātes): ja tev ir produkti, kurus vēlies pārdot internetā, tad šis risinājums ir tieši tev. Mājas lapas ar e-veikalu ļauj lietotājam ērti apskatīt gan informāciju par tevi, gan arī ērti apmeklēt veikala sadaļu un iegādāties preci vai pakalpojumu ar sev visērtāko apmaksas un piegādes veidu. Šāda tipa lapa izmaksās vairāk, jo tiek nodrošinātas visas funkcijas, kas nepieciešams, lai lietotājs ar dažu klikšķu palīdzību spētu droši veikt savu pirkumu, savukārt tu ērti to varētu apstrādāt. Minimālās izmaksas šadai lapai būs no 2000 līdz pat 4000 eiro. Protams, šeit atkal viss ir atkarīgs no tavām vēlmēm un tavas uzņēmējdarbības vajadzībām, kas veido samērā plašu cenu amplitūdu.
- Digitālais superbizness (daudz dizaina, daudz tehnoloģiju, daudz pētījumu): šajā kategorijā parasti ietilpst tiešsaistes bankas, apdrošināšanas kompānijas, tiešsaistes kinoteātri, sarežģīti valdības resursi utt. Šeit ir grūti runāt par konkrētām mājas lapas izstrādes izmaksām, bet tie noteikti ir vairāki desmiti tūkstoši. Bieži vien šādas mājas lapas izstrādā vairāk nekā viena studija / aģentūra, un nav daudz tādu, kas spēj šādu projektu arī veiksmīgi noslēgt, kā arī tādu, kas šādu prieku var atļauties.
Kā atrast sev piemērotāko mājas lapas kategoriju?
Svarīgi ir jau vispirms saprast, kādā tirgū atrodas tavs bizness – vai tev ir daudz konkurentu, vai esi gatavs ieguldīt projektēšanā un analīzē, cik sarežģīta funkcionalitāte tev ir nepieciešama utt.?
Par laimi digitālā pieredze Latvijā jau ir diezgan liela, turklāt apkārt ir daudz veiksmīgu un ne tik veiksmīgu piemēru, no kuriem mācīties. Vienmēr konsultējies ar profesionāļiem – daudzi mājas lapu izstrādātāji sniedz bezmaksas konsultācijas – arī mēs IcebergBuilder tādas sniedzam bez maksas. Galvenais ir sarunas laikā sniegt pēc iespējas vairāk informācijas, jo tas palielina izredzes uz veiksmīgu projektu, kas tavam biznesam sniegs reālu labumu.
Atceries, ka zelta likums mājas lapas izstrādes jomā ir šāds – jo vairāk laika un pūles ieguldīsi projekta sagatavošanā un analīzē, jo vairāk naudas un laika tu ietaupīsi vēlāk.
Tā lūk, ceru, ka tagad tev kļuva skaidrs, kā veidojas mājas lapu izstrādes cenas un kas slēpjas katrai no tām puncītī!
Ja vēlies, lai palīdzam tev mājas lapas izstrādē un digitālajā pārdošanā, piesakies zvanam ar mūsu speciālistu, un mēs palīdzēsim tev sasniegt jaunas pārdošanas virsotnes!
Ar sveicieniem
Kate no Digital Drive